Ve finGOODu se snažíme našim investorům nabídnout nejen skvělé investiční příležitosti, které pro ně aktivně vyhledáváme a prověřujeme, ale i je nadále informovat o jejich stavu. Ani od zafinancovaných firem nedáváme ruce pryč, naopak průběžně monitorujeme situaci, aby byli naši investoři v obraze a věděli co očekávat. Jistě vás zajímá, jak se daří firmám, do kterých mnozí z vás investovali prostřednictvím platformy finGOOD, proto jsme se zeptali majitelů a jednatelů z těchto investičních společností, jak se u nich projevila současná nelehká situace.
Mezi nejvíce zasažené sektory, kde se vládní opatření projevila jako první, patří gastronomie. Do této kategorie spadá Jarošovský Pivovar, který navazuje moderním a poctivým přístupem na svou dlouholetou tradicí. Právě zde se opatření promítla v propadu tržeb. Ze dne na den musel Jarošovský Pivovar čelit uzavření celého On-trade kanálu a přesunu poptávky do Off-trade. S touhle situací se ovšem v Jarošově dokázali skvěle vypořádat.
„Letošní jaro nás poučilo a nyní jsme schopni rychle transformovat naše výrobní kapacity z dominance stáčení piva do obalů KEG, na stáčení do lahví. Díky tomu jsme schopni rychle reagovat na tyto zásadní změny v distribučním modelu.“ popisuje situaci Miroslav Harašta, ředitel pivovaru.
Jarošovské pivo se také může spoléhat na silnou fanouškovskou základnu. Té se pivovar snaží vyjít vstříc vyhledávanou novinkou v podobě bezplatného rozvozu piva v okolí pivovaru. Pivovar se dále zaměřuje na rozvoj svého e-shopu, kde nabízí ochutnávkové balíčky nebo chuťově výjimečné pivní speciály.
Jarošovský pivovar ohromně využil svoje jarní zkušenosti a díky kombinaci svých novinek, snížení nezbytných variabilních nákladů a předpokládané státní podpory, nemusel přistoupit k výrazným omezením své činnosti a skvěle zvládá současnou tržní situaci.
S obdobnou situací se musela potýkat společnost ESG Dolní Lomná. Tato rodinná firma se specializuje na provádění stavebních prací a pohostinství. V loňském roce ovšem otec a syn Ščurkovi nelenili a vybudovali ještě moštárnu a pálenici pod vlastní značkou GOROLLZA, kterou jsme našim investorům představili v rámci této investiční příležitosti.
Současná tržní situace se pro ESG Dolní Lomná nejvíce projevila odlivem zákazníků z řad lokálních hotelů a restaurací a stejný problém nastal také u odběratelů ze školních a volnočasových zařízení.
I přesto si ESG Dolní Lomná drží optimistický přístup a skvělou zprávou je, že společnost uzavřela smlouvu se zahraničním odběratelem, pro kterého bude realizovat významnou zakázku, týkající se zpracování sušeného ovoce a zeleniny.
„Pro účely navýšení kapacity výroby bylo zapotřebí zakoupit další technologii, což bylo možné zejména díky finančním prostředkům od investorů finGOODu.“ říká Petr Ščurek, mladší z rodinného klanu.
Výbornou zprávou je také to, že do finální fáze míří přípravy k zprovoznění ovocného lihovaru. V tuto chvíli má společnost vyřešen daňový sklad a nakoupeny suroviny potřebné pro zahájení výroby. Vybrané finanční prostředky využili ve společnosti také pro rozšíření nabídky o nové výrobky. Nesporným pozitivem je také rostoucí zájem online prodejců o stávající výrobky.
Mezi další investiční projekty platformy finGOOD patří společnost Kilpi. Ta nabízí technické oblečení s osobitým designem, silnou značkou, a které se prodává do 40 zemí světa.
Zde se negativně projevilo především uzavření maloobchodních prodejen a také celková nízká návštěvnost obchodů po rozvolnění jarních opatření. Tyto výpadky byly kompenzovány využitím vládních programů. V Kilpi se ovšem dokázali s tímto propadem skvěle vypořádat a i přes nepříznivou situaci si udržet ziskovost.
Nad očekávání výtečně se Kilpi dařilo v oblasti e-commerce, kde na svém e-shopu navýšila společnost tržby o 20 %.
„Díky spuštění nového skladu a nových logistických procesů jsme neměli žádný problém s vykrytím objednávek. 99 % objednávek jsme schopní odeslat stejný nebo následující den, dle času přijetí objednávky.“ oceňuje tento krok Jakub Novák, CEO společnosti.
Kilpi také dlouhodobě investuje do rozvoje online prodeje. Nově spustila televizní a masivní YouTube kampaň na podporu tohoto prodejního kanálu. Tento proaktivní přístup se Kilpi více než vyplácí a zatím se jim podařilo zaznamenat nárůst tržeb v onlinu o 30 %, v srpnu to bylo dokonce více jak 50 %.
Současná krize se dotkla také společnosti ELTON hodinářská, českého výrobce hodinek PRIM, který je pokračovatelem téměř 70 let trvající tradice výroby českých náramkových hodinek.
Již druhé uzavření prodejen mělo se projevilo na prodejích těchto jedinečných hodinek. Na tento výpadek ELTON hodinářská skvěle zareagoval posílením online prodejních kanálů a také výtečným individuálním přístupem k zákaznickému servisu.
Pro předvánoční období má společnost připraveno několik novinek, především rozšíření řady PRIM AUTOMATIC o zcela nový sportovní model. Dále představení nové limitované edici PRIM SPORT a pokračující prodej edice PRIM ORLÍK 2020, který bude na konci roku ukončen.
„Konkurence v hodinkovém průmyslu je opravdu velká, proto si ceníme všech zákazníků, stávajících i těm nových a děkujeme, že se rozhodli podpořit českého výrobce a tím také pomoci zachovat pracovní místa našim zaměstnancům.“ děkuje svým zákazníkům Milan Kozel, generální ředitel Elton hodinářská
Koho se současná krize příliš nedotkla, je společnost KPS Automobile s.r.o., která se už více než 20 let věnuje zejména výrobě obytných vestaveb vozidel značky KRS a za tuto dobu vyjelo přes 900 jejich individuálních či sériových vestaveb.
Jediný výraznější problém, kterému KPS Automobile musí čelit, je zpoždění dodávek od zahraničních i tuzemských dodavatelů, což se projevuje zejména pravidelností cashflow.
Jinak si společnost vede více než výtečně a vykazuje meziroční růst obratů o 70 % . Díky tomu má zcela naplněnou výrobní kapacitu na dalších 9-12 měsíců.
„Aktuálně řešíme navýšení kapacity výroby, která by měla být oproti stávajícímu stavu navýšena od cca ledna/února 2021 o ca 80 – 100 % s plynulým náběhem. Plán výroby pro rok 2020 se nám daří plnit bez vážnějších problémů.“ osvětluje plány do budoucnosti XXX.
Další společností, která ze současné situace spíše profituje, je společnost Tymbe. Tyme se rozhodlo rozvířit stojaté vody českého agenturního byznysu a dokázat, že to jde dělat moderně, flexibilně a online.
V Tymbe na nic nečekali a už od léta se připravovali na zvýšené objemy, dané rostoucím e-commerce a zvýšenými nároky na logistické společnosti. Díky tomuto znamenitému přístupu, dokázalo Tymbe jen za říjen zdvojnásobit své objemy.
„Samozřejmě je to pro nás výzva naplnit takové tempo nárůstu objednávek, avšak spíše se jedná o cashflow výzvu, kdy se nám během 30 dní navýšila potřeba kapitálu o nižší jednotky milionů.“ zhodnocuje situaci Michal Harásek, CBDO společnosti Tymbe.
Do konce roku má Tymbe velmi optimistické výhledy a rádi by se do konce roku rozrostli nejméně o dalších 50 %.
Ve finGOOD věříme, že se všem zmíněným společnostem podaří překonat současnou tržní situaci a v dalších letech se jim bude dařit dále rozvíjet a budovat své podnikatelské záměry. V první řadě se však snažíme se zástupci všech firem být v kontaktu a vést dialog na partnerské bázi, abychom i naše investory mohli o všem otevřeně investovat.
Zástupci výše zmíněných firem zareagovali na naše dotazy mezi prvními a již brzy pro vás připravíme report i z dalších investovaných firem.