Přituhuje. Na první pohled to vypadá, že českým firmám vychází vstříc všechny bankovní i nebankovní subjekty, vláda a všichni věřitelé. Několikrát bylo řečeno, že bankovní sektor je připraven (s ČNB v zádech) po tučných letech podržet a znovu rozhoupat českou ekonomiku.
Ukazuje se však, že po první vlně solidarity a velkých gest (nebo slov) přichází poněkud tvrdé přistání. Restrikce budou trvat déle, než jsme si původně mysleli a všichni nervózně čekají, komu vláda svými rozhodnutími nechá v rukou dalšího černého Petra. Banky mají sice nabito, ale nikdo nemůže čekat, že budou půjčovat na dobré slovo – naopak, už teď se ukazuje, že se šrouby utahují a do bankovních hodnotících škatulek se nedaří napasovat ani mnoha firmám, pro které to ještě nedávno nebyl problém.
Ve finGOODu také evidujeme výrazný růst poptávky po firemních úvěrech a samozřejmě i naše hodnotící kritéria jsme museli přizpůsobit současné době (viz. nedávný příspěvek). A i když firma žádající úvěr projde úspěšně analýzou risku a splní kritéria, nakonec jsou to naši investoři a jejich kapitál, kdo rozhoduje o úspěchu každého žadatele o investici na crowdfundingové platformě.
Proto jsme se zeptali, jak to vidí naši investoři, jak se krizová situace promítne do investičních plánů a apetitu, zkrátka jaká je nálada na crowdfundingovém trhu.
Investorům jsme položili několik otázek, tak se pojďme společně podívat, jak to dopadlo a co to znamená pro české firmy, které zvažují crowdfundingové financování!
Je samozřejmé, že nálada na trhu je opatrná a investoři budou dvakrát otáčet každou korunu předtím, než ji zainvestují. Tak už to v krizových situacích zkrátka býva a není se čemu divit.
Pozitivní je jistě to, že většina investorů chce nadále investovat a nebudou zásadněji měnit svůj investiční plán. Investoři na crowdfundingových platformách jsou tak připraveni investovat do prověřených českých firem, které mají velký potenciál krizi přestát a případně z ní vyjít ještě silnější (což je případ i této firmy). Většina investorů se již otřepala z počátečního šoku a aktivně hledají nové a zajímavé investiční příležitosti, kterých i tato doba nabízí (a ještě nabídne) opravdu mnoho.
Pozitivní znamení je to také pro firmy, které hledají nové zdroje financování. P2B je flexibilní, bezúčelové financování a investoři jsou připraveni nabídnout svůj kapitál těm, kteří v současné situaci nečekají na pomoc, ale sami aktivně hledají kreativní cesty jak své podnikání ochránit a naopak ze současné situace vyjít jako vítězové.
Na jednu věc ale sázíme vše: společně to zvládneme!
Vít Hutař
CMO, finGOOD.cz