U jedné z nedávných investičních příležitostí na naší platformě jsme nadneseně prohlásili, že jíst a pít nevyjde z módy. I s odstupem času si za tím stojíme, ale je jasné, že současná krizová situace zrovna tomu pití (hlavně tedy pití piva) do karet příliš nenahrává. Oslovili jsme proto toho nejpovolanějšího, koho známe – pana Miroslava Haraštu, ředitele Jarošovského pivovaru – aby nám s upřímností sobě vlastní sesumíroval současnou situaci a představil nám svůj pohled na aktuální dění v tomto slavném minipivovaru. Jeho závěry si můžete přečíst níže takříkajíc z první ruky.
Vážení investoři,
Ještě jednou vám děkujeme za vaši přízeň při prvním kole financování přes platformu finGOOD. Rádi bychom vás informovali o tom, jaký dopad má současná situace na Jarošovský pivovar a jak vidíme budoucnost nejen našeho pivovaru, ale i celého segmentu minipivovarnictví.
Vládní opatření spojená s uzavřením restaurací a hospod se samozřejmě výrazně projevila na našem fungování. Ze dne na den nám vypadly dodávky v sudech a celkové prodeje klesly na méně než 10% původního stavu. Co je nicméně štěstí v neštěstí, že jsme zatím mimo hlavní pivní sezónu. V současné době máme pivo v tancích a díky naší posedlosti čistotou a sanitací výroby očekáváme, že by nám pivo mělo vydržet 2-3 měsíce v dobrém stavu.
Na situaci jsme okamžitě zareagovali otevřením výdejního okénka a zprovozněním nového e-shopu obchod.jarosovskypivovar.cz s distribucí po celé České republice. Naši zákazníci na tuto nabídku reagovali velmi pozitivně a tržby v naší prodejně už převýšily před-krizové prodeje. Také narůstá prodej do Makra a jednáme s dalšími obchodními řetězci.
Kromě výše uvedené změny v distribuci našeho piva jsme samozřejmě ihned zažádali o provozní úvěr COVID u Českomoravské záruční a rozvojové banky a čekáme na její vyjádření. Nicméně samozřejmě čas je rozhodující, protože jsme se rozhodli udržet celý náš skvělý tým zaměstnanců a musíme jim samozřejmě zajistit pravidelné výplaty.
Během minulých dvou týdnů jsme sledovali vývoj situace a také vyhodnocovali dopad na celkový styl konzumace piva. A co si myslíme?
Spotřebitelé se i nadále budou chtít bavit a konzumovat pivo a alkohol. Spotřeba sice nemůže být odložena, ale po omezení karantény vznikne vlna spotřeby, kdy si budou všichni chtít vykompenzovat utrpení doma. Změní se ale jistě mix spotřeby jak v restauracích a hospodách, tak i doma v soukromí a na privátních akcích. Očekáváme, že v krátkodobém horizontu budou spotřebitelé preferovat spotřebu doma, s přáteli nebo venku a na zahrádkách, ale budou opatrní v návštěvách uzavřených míst. Omezení cestování do zahraničí povede k nárůstu dovolených v tuzemsku a vyhledávání lokálních produktů. Obecně se dá předpokládat, že vzroste spotřeba v lahvích na úkor spotřeby v hospodách.
Vliv na spotřebu bude mít samozřejmě o celkový vývoj ekonomiky a kupní síla obyvatel. Nicméně si myslíme, že spotřebitelé budou nadále preferovat kvalitní lokální výrobky, včetně piva.
Závěrem si myslíme, že pokud vyřešíme provozní financování v následujících 2 – 3 měsících, jsou dlouhodobé vyhlídky Jarošovského pivovaru dobré a v případě dobře zvládnuté distribuce našich výrobků, to může vést i dalšímu navýšení prodejů. Budeme ale muset vyřešit zatím odkládané navýšení kapacity stáčení.
Závěrem bychom vás rádi pozvali k nákupu na našem e-shopu, kde mimo jiné nyní naleznete i náš velikonoční speciál IPL 12%!
Za Jarošovský pivovar
Miroslav Harašta
Statutární ředitel