připravila Jana Rosenbergerová
Česká peer-to-business platforma finGOOD společně se společností ELTON hodinářská uspořádaly na konci června setkání v pražské DSC Gallery s uznávaným českým ekonomem Alešem Michlem.
Tématem večera byly internetové formy firemního financování, které zažívají v posledních letech celoevropský boom. Mezi ně patří i forma financování nazývaná peer-to-business, kdy individuální investoři půjčují etablovaným firmám. Aleš Michl kromě dat věnovaných P2B ukázal návštěvníkům večera také potenciál investice do náramkových a kapesních hodinek. Ty za posledních 10 let mají průměrné dolarové zhodnocení 69 % a řadí se tak na stejnou příčku jako akcie či umění. To potvrzují také zkušenosti Eltonu – jejich limitovaný model Orlík Anthropoid se před rokem prodával za 75 tisíc korun. Dnes je však hodnota hodinek zhruba o třetinu vyšší.
Internetové formy firemního financování zažívají v posledních letech celoevropský boom. Za posledních pět let objem financí v Evropě (bráno bez Velké Británie) v rámci online nástrojů financování vzrostl ze 117 milionů eur na 1,1 miliardy eur. To představuje nárůst o neuvěřitelných 862 %. V případě peer-to-business (P2B), tedy formy, kdy individuální investoři půjčují etablovaným firmám, vzrostl tento trh o 775 % na 350 milionů eur, tedy částku přesahující 9 miliard korun.
Tato data prezentoval ekonom Aleš Michl, spolumajitel fondu QUANT. Dodal však, že trhu firemního financování stále vévodí tradiční firemní bankovnictví.
„Ze všech hlavních způsobů, jak se mohou v Evropě financovat firmy, tvoří online alternativy zatím jen setinu procenta. Jinak tomu je v Británii, kde P2B platformy dělají dvě procenta toho, co banky. Tedy tenhle trh hodně roste, má potenciál, ale vše rozhodne důvěra, nesmí získat auru jako virtuální kryptoměny nebo banky v 90. letech, kde si každý může dělat co chce,“ říká Aleš Michl.
Hodinky, které vznikly díky P2B financování a zainvestovali se na finGOOD.